Časté otázky

Keďže sme misijná spoločnosť, naše materiály prinášajú biblické učenie potrebné pre záchranu hriešnika Božou láskou cez obeť Pána Ježiša. Zdôrazňujú základné a univerzálne biblické pravdy potrebné pre život viery, ktoré sú spoločné pre všetky cirkvi, ktoré uznávajú zvrchovanú autoritu Božieho slova a nie podanie ľudí. Obavy, či sú materiály DM vieroučne vhodné, sú preto zbytočné. Keď dieťa na evanjelizačnom klube uverí, predpokladáme, že onedlho si nájde miesto v cirkevnom zbore, ktorý daný klub zorganizoval, alebo pravidelne organizuje. V tomto zbore už bude dieťa duchovne vyučované spolu s deťmi, ktoré navštevujú besiedku, podľa špecifík príslušnej denominácie – napr. okrste, či o daroch Svätého Ducha.

Materiály Detskej misie sú zamerané na evanjelizáciu a vedenie k základnému duchovnému rastu, a preto sú použiteľné vo všetkých kresťanských denomináciách, ktoré sa vo svojom vyučovaní verne pridŕžajú Božieho slova – Biblie.
V prípade ďalších otázok k použitiu našich materiálov nás kontaktujte. Radi vám zodpovieme na vaše otázky. Na webovej stránke www.detskamisia.sk sa dozviete viac o ponuke materiálov. Prajeme vám, aby ste mali veľa úžitku pri používaní materiálov Detskej misie pri vyučovaní detí a aby vás Pán Boh mocne požehnal.
Nevynechajme podstatu.
Materiály Detskej misie sú určené vyučovanie právd z Božieho slova cez biblické príbehy. Nejde len o prerozprávanie biblického príbehu, ale aj o vyučovanie biblickej doktríny – pravdy, dôležitej pre život viery. Spôsob ako túto pravdu nájsť v príbehu sa preberá na kurze Efektívne vyučovanie detí – stupeň 1, ktorý odporúčame každému pracovníkovi besiedky či evanjelizačného klubu. Ak ste tento kurz neabsolvovali, budete mať možno tendenciu vynechať z textu biblickej lekcie práve tú časť, v ktorej sa biblická pravda vyučuje a aplikuje do života dieťaťa. Tým však lekcia stratí svoju podstatu, ktorou je naučiť dieťa niečo pre jeho život viery. Ak prerozprávame dieťaťu len príbeh, ono prirodzene nebude uvažovať, čo príbeh znamená pre jeho život. Uspokojí sa s tým, že si vypočulo napínavý príbeh, a to mu stačí. Avšak učiteľ v takomto prípade nenaučil dieťa veľa pre jeho život viery. Atak vás chceme povzbudiť, aby ste sa sústredili na vyučovanie biblických právd. Pozrite si pozorne každú lekciu, sústreďte sa práve na tieto vyučovacie časti. Je pravdou, že sa pamätajú ťažšie ako dej biblického príbehu, ale sú pre život detí veľmi dôležité.


Vyučujme, kým máme pozornosť detí
Určite ste sa stretli smateriálmi pre deti, v ktorých je poučenie dané na záver, až po skončení deja biblického príbehu. Pre dospelých, ktorí sa na záver radi nad vecou ešte zamyslia, je to dobrá metóda. Avšak dieťa po ukončení deja pozornosť stráca a keby sme až na toto miesto dali vyučovanie právd, veľa by z toho nemali. Na odporúčanie pedagógov a odborníkov z oblasti vzdelávania sú materiály Detskej misie zostavené tak, aby pravdy boli vyučované počas rozprávania príbehu na tých miestach, kde sa v biblickom príbehu vyskytujú a kde máme ešte plnú pozornosť detí. Vyučovanie biblickej pravdy a vysvetlenie jej významu do života – aplikácia – sa musia s príbehom prelínať. Pamätajme, že po vyvrcholení deja pozornosť detí prudko klesá a v zhrnutí na záver by sme toho veľa nenaučili. To, že je vyučovanie pravdy vložené do príbehu viackrát, vychádza z pedagogického princípu opakovania. Chceme, aby si deti vyučovanú pravdu zapamätali a vedeli, ako ju uplatniť v živote. Preto vás prosíme, aby ste pravdu dôsledne vyučovali a nevynechávali ju. Deti potrebujú cez vaše rozprávanie prijať jasné učenie, z ktorého môžu profitovať vo svojom duchovnom živote.
V našich materiáloch je pravda z biblického príbehu nazývaná ústrednou pravdou a je pre ňu v osnovách lekcií používaná skratka ÚP.
Pán Ježiš očakáva vieru nie vedomosti
Súčasťou zvestovania evanjelia je výzva k osobnému prijatu vierou. Aj Pán Ježiš, keď kázal evanjelium a vyučoval o Božom kráľovstve, očakával od poslucháčov odpoveď. Očakával ju od bohatého mládenca, očakával ju pri povolaní colníka Matúša, očakával ju od Zachea. Preto aj v našich materiáloch zaznieva v každej lekcii výzva k vykročeniu za Pánom Ježišom. Na našich kurzoch EVD-S1 zdôrazňujeme, že nie je dobré dávať takúto výzvu vkaždej lekcii. Deti si totiž na to môžu zvyknúť a stanú sa voči tomu imúnne. Z času na čas ju ale treba dať. V našich materiáloch je táto výzva v každej lekcii preto, aby učiteľ videl, na ktorom mieste v lekcii sa to prirodzene hodí, pokiaľ chce výzvu dať. Napríklad sa môže takto rozhodnúť v prípade, že mu na klub prídu nové deti, o ktorých predpokladá, že ešte nemali možnosť reagovať na evanjelium. Aby nemusel veľa premýšľať o tom, ako to spraviť, je táto výzva do textu lekcie zapracovaná.
Máme pred sebou dve skupiny detí a každá má svoje potreby
V materiáloch DM sú biblické pravdy aplikované pre dve skupiny detí – pre deti spasené a deti nespasené. Môže vyvstať otázka, akým právom si dovoľujeme takto deti deliť.
My ich nedelíme. My nevieme, kto do ktorej skupiny patrí. To vie len Pán Boh. Tak ako ani všetci dospelí, ktorí prídu do kostola či zhromaždenia, nie sú veriaci (sú medzi nimi iľudia hľadajúci alebo takí, ktorí sa prišli pozrieť zo zvedavosti či na niekoho pozvanie), tak isto nie sú veriace ani všetky deti, ktoré k nám prídu na klub či besiedku. Predpokladáme však, že niektoré z detí už vykročili na cestu za Pánom Ježišom a na ich živote vidíme viac či menej ovocie Svätého Ducha. A sú tam iné deti, ktoré na klub chodia dlhšie a Božia zvesť sa ich zatiaľ nijako nedotkla alebo deti, ktoré prišli prvýkrát a predtým sa s evanjeliom nestretli. Takže bez ohľadu na to ako to pomenujeme, sú pred nami dve skupiny detí. Pri vyučovaní potrebujeme myslieť na obe skupiny. Tým deťom, ktoré ešte v Pána Ježiša neveria, potrebujeme priniesť evanjelium tak, aby boli vedené k osobnej viere v Pána Ježiša, ktorá jediná dokáže človeka spasiť. Tým deťom, ktoré už veria, potrebujeme priniesť dobrú duchovnú stravu, aby mohli ďalej duchovne rásť. Použiť slová veriaci/neveriaci by bolo na Slovensku, kde sa takmer 75 percent ľudí považuje za veriacich, trochu mätúce. Preto používame slová spasený, nespasený. Predpokladáme, že na väčšine klubov či besiedok sú obe skupiny detí, a preto chceme obom priniesť vyučovanie. Použitie týchto slov je len pomôckou pre učiteľa, aby si lepšie vedel pripraviť vyučovanie pre obe skupiny detí.